Każdemu kierowcy zależy na tym, aby utrzymać jak najlepszy stan techniczny swojego samochodu. Należy więc pamiętać o dokonywaniu corocznych przeglądów. Oprócz tego zaleca się również dokonywania powierzchownych oględzin pomiędzy przeglądami. Wiadomo, że nie każdy kierowca zna się szczegółowo na mechanice, ale istnieją usterki, które łatwo zaobserwować nawet amatorom jak np. mocno skorodowane elementy zawieszenia. Te bardziej precyzyjne wyniki badań otrzymamy w stacji kontroli pojazdów dzięki dostępowi do ścieżki diagnostycznej.
Czym jest ścieżka diagnostyczna
Ścieżka diagnostyczna to zbiór specjalistycznych urządzeń ustawionych w linii. Znajduje się ona wzdłuż kanału diagnostycznego. Kolejność urządzeń jest odpowiednio przemyślana i ma na względzie badanie kolejnych podzespołów samochodu. Takie rozwiązanie umożliwia wykonanie badań w zaledwie kilkanaście minut. Sprzęty gwarantują uzyskanie precyzyjnych i wiarygodnych wyników.
Ścieżka diagnostyczna gwarantem szybkiego badania technicznego
Podczas wyboru urządzeń, diagnostycy powinni zwracać uwagę na to czy gwarantują one łatwą i szybką obsługę. Nie powinni dopuścić do tego, aby nieodpowiedni mechanizm spowalniał proces badania technicznego. Oprócz tego, należy zwracać uwagę na budowę sprzętów. Mają one służyć jak najdłużej, utrzymując swoją wysoką jakość, dlatego powinny być one odporne na korozję. Trzeba też zważyć na wersję językową systemu. Okazuje się bowiem, że nie wszystkie firmy oferują urządzenia z polską wersją językową. Większość ścieżek diagnostycznych umożliwia klientom podgląd wyników na specjalnym monitorze. Widoczna na nim grafika może cechować się nowoczesnością, ale powinna pozostawać przejrzysta i nie utrudniać odczytu informacji. Dodatkowym ułatwieniem badania jest dostęp do specjalnego pilota i możliwość zdalnego sterowania urządzeniami. Podczas całego procesu, system wykonuje wydruk z wynikami badań oraz przygotowuje kopię zapasową.
Badania techniczne
Ścieżka diagnostyczna pozwala zbadać stan techniczny samochodu. Kontrola rozpoczyna się od wstępnej oceny geometrii. System przede wszystkim sprawdza, czy koła ustawione są pod odpowiednim kątem w stosunku do jezdni, co wpływa na jakość prowadzenia samochodu. Jeśli zachowana jest odpowiednia geometria, nie występuje efekt tak zwanego „ściągania” podczas jazdy czy nierównomiernego zużywania opon. Następnie dochodzi do testu amortyzatorów. Urządzenie diagnozuje ich rzeczywistą sprawność, wyrażaną w procentach. Aby samochód zaliczył przegląd, wartość ta w żadnym wypadku nie może spaść poniżej 50%. Kontroli podlegają również hamulce. Diagnostyk ocenia czy zapewniają równomierne hamowanie dla każdego z kół. Sprawdza siłę hamowania oraz kontroluje działanie hamulca ręcznego. Są to części, których wadliwe działanie nie dopuści pojazdu do ruchu drogowego.
Ścieżka diagnostyczna to zespół urządzeń, którego obecność w stacji kontroli pojazdów jest korzystna zarówno dla diagnostyków jak i klientów. Ułatwia ona pracę i gwarantuje wiarygodne wyniki badań. Ich wynikiem może być zaliczony lub niezaliczony przegląd oraz wydruk ewentualnych usterek, które należy niezwłocznie naprawić. Chociażby ze względu na dostęp do linii diagnostycznej, warto wybierać profesjonalne stacje kontroli zamiast niezależnych warsztatów, z których niewielka ilość ma dostęp do tak specjalistycznych sprzętów.